Nieuws

  • foto

Verlengde Velmolen 8
5406 NT Uden

T 0413 334 633

info@brabantaccountants.nl

Provincialeweg 144
5503 HK Veldhoven

T 040 253 49 26

info@brabantaccountants.nl

Sluisstraat 2
5712 BG Someren

T 0493 497 950

info@brabantaccountants.nl

Vliet 22-24 / Postbus 44
5422 VV Gemert / 5420 AA Gemert

T 0492 361 915

info@brabantaccountants.nl

Obrechtstraat 43F / Postbus 266
5344 AT Oss / 5340 AG Oss

0412 632 070

info@brabantaccountants.nl

Vertrouwen op de Belastingtelefoon?,

Een particulier wil zelf aangifte inkomstenbelasting doen, maar komt er niet uit. Hij belt de Belastingtelefoon over een aftrekpost. Op basis van het gegeven antwoord vult hij vervolgens netjes de aangifte in. Bij controle blijkt de aangifte op het punt van deze aftrekpost onjuist. Mooie boel. Hoe loopt dit af?

Hierover zijn onlangs Kamervragen gesteld. Uit een onderzoek door de Consumentenbond bleek namelijk dat de Belastingtelefoon wel eens onjuiste antwoorden gaf op vragen over de aftrek van medische kosten. Staatssecretaris Wiebes heeft geantwoord dat de Belastingdienst de onjuiste aangifte uiteraard wel mag corrigeren. Maar een boete opleggen mag niet, als de particulier te goeder trouw op de informatie van de Belastingtelefoon is afgegaan.

Let op: U voorkomt bij een correctie geen boete door alleen te roepen dat u op de Belastingtelefoon bent afgegaan. U zult dat in zo’n geval ook aannemelijk moeten maken.