Nieuws

  • foto

Verlengde Velmolen 8
5406 NT Uden

T 0413 334 633

info@brabantaccountants.nl

Provincialeweg 144
5503 HK Veldhoven

T 040 253 49 26

info@brabantaccountants.nl

Sluisstraat 2
5712 BG Someren

T 0493 497 950

info@brabantaccountants.nl

Obrechtstraat 43F / Postbus 266
5344 AT Oss / 5340 AG Oss

0412 632 070

info@brabantaccountants.nl

Vliet 22-24 / Postbus 44
5422 VV Gemert / 5420 AA Gemert

T 0492 361 915

info@brabantaccountants.nl

Hoezo goodwill?,

Een ondernemer koopt voor € 1.400.000 een onderneming, bestaande uit een campingterrein, jachthaven en bedrijfswoning. In de akte van levering bij de notaris wordt de koopsom gesplitst in € 807.000 voor onroerende zaken, € 50.000 voor roerende zaken en € 543.000 voor goodwill. Goodwill kan fiscaal in 10 jaar worden afgeschreven. De Belastingdienst schrapt de afschrijving goodwill. Waarom?

Volgens de Belastingdienst is in werkelijkheid geen cent voor goodwill betaald. In de uitgebreide koopovereenkomst tussen partijen wordt nergens gesproken over goodwill. De koper kan geen enkele goodwillberekening laten zien, niet van hem en niet van de verkoper. Kennelijk is daar ten tijde van de koop dus helemaal niet over gesproken of onderhandeld. Om fiscale redenen heeft de koper bij de notaris een splitsing van de koopsom gevraagd. Zo oordeelt ook de rechter. Dus van afschrijving goodwill is geen sprake.

Tip: U mag de feiten presenteren met het oog op fiscaal voordeel. Maar zorg er voor, in overleg met uw adviseur, dat het ook harde feiten zijn.